Followers

Monday, April 25, 2011

3 hAri..

Assalamualaikum..anybody home?..hehe..arinie,insyaAllah ana nak cita skit la,pasal pengalaman ana ikot tabligh keluar 3 hari di surau kat umbai,sebenarnya,pak cik ana yg ajak pergi,ana pon tade keje nak wat,just pergi jela..

erm,nie nak cite sikit la pasal keje dakwah yg semakin berkurangan sekarang nie,just brape jemaah je yg still menjalankan kerja2 nabi di akhir zaman nie,ana pon 1st time join nie,just mampu 3 hari jek dok iktikaf kat surau tu(tapi tadelah sepanjg masa dok baca Al-Quran)..tu pon,x sampai 3 hari pon,saya dok kat surau tu,sabtu petang,dan balik ke rumah semula dalam isnin tengah hari..hehee. mengelat kan??..hehee.. sekarang nie pon, ada jemaah dari Palestin datg ke M'sia, urm mesti korang tertanye2 kan? asal diorang nak jalankan dakwah kat M'sia lak,sedangkan negara diorang sedang dalam keadaan bergolak,huhu ana pon terpkir camtu gak mula2, tapi kan, sebenarnya diorang nie,jalankan dakwah demi menyedarkan umat2 Islam2 di dunia nie yg semakin lalai dengan keduniaan semata-mata. supaya seluruh umat Islam dapat sama2 bangkit mengangkat agama Allah s.w.t. itu yg payah bagi ana,kerana ana nie telah sgt lalai dengan godaan dunia yg fana' nie. dunia yg sementara. terlalu mengejar dunia,sampaikan tertinggal akhirat di belakang.

Bersama2 ana ketika itu,adalah 4 orang pelajar madrasah,masing2 lebih muda dari ana.and ada la tuk2 guru ustaz yg penuh ilmu agamanye. fuhh!.. mereka amatlah hebat,kerana dapat menahan nafsu dan mengorbankan masa remaja mereka di madrasah,masing2 sedang menghafal Al-Quran nul Karim. sudah berbelas2 juzuk mereka hafal,tapi ana??.. mashaAllah..surah di juzuk amma tu pon terlupe sudah..erm, nie sekadar renungan la kepada kita sebagai umat akhir zaman. ada 6 perkara yg kita perlu ikut dan patuh sepanjang hidup kita selain dari rukun Islam dan Iman.

1) teguh ngan kalimah tiada tuhan selain Allah,dan Muhammad itu,pesuruh Allah
2) solat secara khusyuk dan khudu'
3) ikramul muslimin
4) ilmu dan zikir
5) iklas niat
6) dakwah tabligh

erm,kamu semua kalau nak tau bende2 tu dgn lanjut,bolehla beli satu buku yg betajuk, "Muntakhab". harganya dalam rm30. tadi ana baru pegi MPH dan ada juga dijual di sana. insyaAllah,kita dapat sama2 amalkan dan sampaikan kepada yg tidak tau.sesungguhnya,jihad yg utama ialah DAKWAH

sekian sahaja,post ana kali ini,just untuk peringatan kepada diri ana sendiri ngan kawan2 yg ana sayangi. ingatlah bahawa dunia ini hanya sementara..

2 comments:

Izyan Masri said...

BAGUSNYA.MOGA DAPAT PAHALA BERLIPAT GANDA YE :D

Masthura Yahaya ;) said...

all the best syimir,
mencari redha Allah itu satu keindahan,
insyaAllah :)